Jakie są konsekwencje zdrowotne nieleczonych wad zgryzu?

Źródła naukowe zgodnie podają, że z problemem wad zgryzu boryka się nawet 60% populacji. Jednak tylko niewielki odsetek decyduje się na podjęcie leczenia. Ze względu na brak wiedzy na temat poważnych konsekwencji wad zgryzu sprawa jest często bagatelizowana. Warto wiedzieć, że nieleczone wady wiążą się z negatywnymi skutkami zdrowotnymi dla całego organizmu. Jakie są przyczyny powstawania wad i do jakich konsekwencji prowadzą u dzieci i dorosłych?

Jakie są przyczyny wad zgryzu?

W większości przypadków wady zgryzu to kwestia genetyki. Jeśli rodzice borykali się z tego typu problemem istnieje prawdopodobieństwo dziedziczenia tej cechy. Oprócz tego wadę zgryzu można nabyć wskutek złych nawyków lub przebytych chorób, takich jak rozszczepienie podniebienia lub wargi. Negatywny wpływ na stan zgryzu ma przedłużone karmienie dziecka butelką, dłuższe niż jest to zalecane stosowanie smoczka, a nawet ssanie kciuka. Do przyczyn wad zgryzu możemy zaliczyć także urazy mechaniczne czy guzy jamy ustnej lub szczęki. Dziedziną stomatologii zajmującą się leczeniem wad zgryzu zarówno u dzieci, jak i dorosłych jest ortodoncja

Konsekwencje zdrowotne wad zgryzu u dzieci

Narząd żucia składa się z zębów, kości, mięśni, nerwów, tkanek miękkich i naczyń krwionośnych. Jego głównym przeznaczeniem jest wstępne przygotowywanie pożywienia do procesu trawienia, czyli rozdrabnianie pokarmów. Zęby pełnią także bardzo ważną funkcję w innych procesach, takich jak artykulacja głosek. Dlatego tez nieleczone wady zgryzu mogą mieć poważne konsekwencje zwłaszcza u najmłodszych. Przede wszystkim prowadzą do uszkodzeń zębów stałych, ich szybszego ścierania czy do problemów z ich wyrastaniem. Przez niewłaściwe ustawienie zębów w łuku higiena bywa utrudniona, co w konsekwencji może prowadzić do rozwoju próchnicy, chorób dziąseł oraz poważnych chorób stawów skroniowo-żuchwowych. Dzieci z nieleczonymi wadami zgryzu mają problemy z wymową i kłopoty z żuciem.

Wpływ wad zgryzu na zdrowie dorosłych

U osób dorosłych, podobnie jak u dzieci nieleczone wady zgryzu niosą za sobą szereg różnych konsekwencji zdrowotnych. Nieodpowiednia higiena związana ze zbyt ścisłym stłoczeniem zębów w łuku może być przyczyną próchnicy i zbierania się kamienia nazębnego, czego skutkiem może być parodontoza. Niewłaściwie ułożone zęby narażone są na szybkie ścieranie i ukruszenia czy złamania. Należy także wspomnieć o konsekwencjach związanych z kompleksami i niską samooceną. Warto zatem udać się na konsultację do ortodonty i zaplanować odpowiednie leczenie.